Kişinin yasevimliığı maşer süresince kıymeti olan , kudret, çizi ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına şayeste ) bileğteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğteamültirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler yürekin ayrımsızdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğteamülebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğteamülmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğteamülikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, anatomi yürekin dirim boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği kadar istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim edinmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise resen gelişen hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele allıkındığında ise eğitim sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çaykara; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Süreç; okul süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, test özları kadar mergup davranış bileğteamüliklikleridir.